söndag 1 januari 2012

Böcker på färden

Det drar ihop sig.
I och med nyårsfirandet, där de sista timmarna av 2011 spenderades med goda vänner och de första timmarna av 2012 med en välgörande dusch och familjen, börjar det bli dags att tänka på framtiden. De närmaste fem dagarna innebär visserligen mer släktträffar, ett trettondagsfirande och diverse arbete, men framför allt packning. Två veckor på resande fot i USA ställer sina krav på packning och jag har tidigare nämnt mina problem med reselektyr. Nu är emellertid dags att ta ner resväskan och börja fylla den med diverse nödvändigheter.

Vad gäller den där problematiska reselektyren har jag kommit en bit på väg. Fem böcker är hemma och garanterade en plats i packningen, ytterligare några är förhoppningsvis här innan avresan. Är ni nyfikna?


  • Morden i Midsomer, En tragisk mans död (Caroline Graham) Jag älskade teveserien och läste Morden i Badgers Drift nästan omedelbart den hade släppts på svenska, även det på en resa, och det är trivsam underhållning. Klart man är nyfiken. Dessutom är det en bra bok inför de sista dagarnas eventuella bytlånar-situation, om boktillgången skulle sina.

  • Frost (Maggie Stiefvater) Hittade den i bokhandeln och tyckte den lät intressant ända fram tills baksidestexten lät mig veta att den var "ett givet val för alla som älskar Twilightsagan". Entusiasmen dog omedelbart och jag var nära att ställa tillbaka den, men besinnade mig och tänkte att den väl kunde få en chans ändå.

  • Flickan från tjugotalet (Sophie Kinsella) Jag har tyckt om Kinsella ända sedan jag läste The Undomestic Goddess någon gång 2006 - vilken jag tror kom ut på svensk bokmarknad bara nyligen? - och eftersom den här verkade intressant... Tja, ni kan själva räkna ut det.

  • En himmel för Elliott (Katarina Danielsson) Jag råkar gilla namnet Elliott. Vi får se vart den känslan leder.

  • Kampen om järntronen (George R.R. Martin) Jag har inte sett Game of Thrones, däremot har jag en vän som älskar den och böckerna, och jag har hört mycket gott om den.

  • Flickan med glasfötter (Ali Shaw) Jag vill egentligen ha tag på The man who rained men på grund av bokhandelns bristande utbud/långa leveranstider så ska jag försöka få tag på den under resans gång istället. Den här verkade ha en fin story så vi börjar med den.

  • Fröken Julie (August Strindberg) Kurslitteratur som ska vara färdigläst till dagen efter att vi kommer hem från USA. Någon sa någon gång att man skulle förena nytta med nöje.

Det är inte alls omöjligt att ytterligare någon bok kan få sälla sig till detta blandade sällskap och om ni har några tips så tar jag gärna emot dem! Fram till lördag kommer jag dock främst att ägna mig åt Trummornas dån, packning, städning och annat nödvändigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar