tisdag 27 december 2011

Reseböcker

Nu är det inte ens tio dagar kvar tills jag påbörjar resan till det stora landet på andra sidan pölen och jag börjar så smått att drabbas av resfeber. Kläder och prylar som ska medtagas har jag än så länge under kontroll, eller jag har rättare sagt inte tänkt på det så mycket eftersom det känns som ganska enkla grejer, men jag har framför allt ett problem: Vad ska jag ta med mig att läsa?
Jag är mycket medveten om att det finns böcker i USA och att dessa borde gå att få tag på även om man inte är infödd i landet, men problemet är ju att jag kommer att befinna mig på en organiserad busstur under cirka 75% av tiden jag befinner mig i landet, och jag vet inte riktigt hur många bokhandlar man kan hitta i Kaliforniens nationalparker. Att jag har en olycklig tendens att underskatta mitt eget läsande under resor är en annan variabel att ta hänsyn till... Risken är att jag sitter boklös mitt ute i vildmarken!

Jag är en kodexkramare och varken vill eller tänker införskaffa en läsplatta inom de närmaste tio, tjugo åren - men i situationer som dessa måste jag erkänna att det vore praktiskt att ha en. Orubblig som jag är kommer det väl antagligen bli så att jag anskaffar en hög pocketböcker, liksom mina föräldrar och min syster kommer göra, och sedan bytlånar vi friskt med varandra under två veckors tid. (Vet ni hur pocketböcker ser ut efter två veckors bytlånande mellan fyra personer? Skräp. Inte roligt!)
Nå, självklart kommer jag att utnyttja en del av mitt bagageutrymme till nyförvärv, om jag kan hitta några. David Levithan är ett säkert kort, Scott Westerfeld likaså.

Och så var det den där lilla detaljen med skrivandet också. Kanske borde jag stänga av datorn tidigt ikväll och sätta mig med te, block och penna? Det känns faktiskt ganska lockande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar