onsdag 14 december 2011

Färgsortering, ja eller nej?

Var i storstaden (läs: Karlstad) i dag, eftersom lillsystern ville handla julklappar. I slutet av besöket blev det också en tur till en secondhand-affär där jag tycker om att gå och leta efter böcker, man kan hitta lite allt möjligt mellan hyllorna och alldeles särskilt sedan de organiserade romanerna efter författarens efternamn. Mycket hjälpsamt för den som letar efter något särskilt och inte bara fönstertittar alltså.
Eftersom jag är på jakt efter diverse böcker till min kurs i litteraturvetenskap nästa termin, och gillar idén med begagnade böcker, är det således ganska naturligt för mig att leta på just en sådan här affär. Särskilt letade jag efter en Joseph Conrads Mörkrets hjärta, som jag har läst tidigare. Den fanns inte som inbunden bok och det var kanske inte så förvånande, så jag vände mig om till pocketavdelningen och-
Häpnade.
Emedan resten av bokavdelningen står noggrant ordnad efter ämne och sedan bokstavsordning, hade någon fått för sig att färgsortera pocketböckerna. Vita böcker, gröna böcker, röda böcker, blå böcker - alla färger fanns och upptog minst en hylla vardera. Jag har förstått att somliga gillar färgsorterade bokhyllor, bland annat Johanna Ö på bloggen bokhora.se, och flera av mina kurskamrater under höstens nördigaste kurs - bokhistoria. Visst kan jag se det dekorativa värdet, vågorna av färg skapar både effekt och lugn samtidigt, och så länge det bara gäller den personliga bokhyllan är det väl upp till var och en. Men när det kommer till konsumtionen som faktiskt pågår i en affär, tycks det mig synnerligen klantigt att omintetgöra den enda möjlighet som kunden har att faktiskt leta bland böckerna. Må så vara att jag gillar begagnade böcker och tycker om att bläddra i hyllorna, men när jag råkar veta att ett nytt och felfritt exemplar av just Mörkrets hjärta finns tillgängligt via internet eller beställning i min egen bokhandel för inte mer än 40 kronor, då orkar jag inte stå med nacken i 90 graders vinkel och scanna igenom 30 hyllmeter pocketböcker. Tyvärr. Särskilt inte som troligheten att finna just den bok jag letar efter är tämligen låg.
Synd. Jag som annars är en hängiven besökare i just det bokhörnet tog förorättat mitt enda fynd, en lärobok för gymnasieskolan i litteraturvetenskap, betalade den begärda guldpengen och åkte hem.

För alla eventuella intresserade: Mina egna romaner är strikt uppställda i alfabetisk ordning efter författarens efternamn. De övriga böckerna behöver vi ju inte prata om... (de är uppställda efter ämne eller övergripande gruppering och är således mer anpassade efter hyllorna de står i).

Vad tycker ni om färgsorterade bokhyllor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar