torsdag 15 december 2011

Frågestund för bokmalar

Surfade in på Bokhora nu på kvällen och hittade nedanstående frågeformulär, kommet från den här sidan. Kunde helt enkelt inte låta bli, särskilt inte som jag inte hade något bättre att skriva om i dag.


  1. Vilken är den första bok du minns du läste och tyckte om?
    Ingen aning. Jag läste massor av böcker långt innan jag reflekterade över vilka böcker det var. Tordyveln flyger i skymningen var en stor favorit, men det var knappast den första jag läste.

  2. Läser du serietidningar eller manga och isåfall vilka?
    Jag läser Min Häst (och Bamse när jag kommer över den) och massvis av manga. För många för att räkna upp alla titlar, men några av favoriterna är After School Nightmare, Immortal Rain, Tenshi ja nai!!, Seven Days, NG Life, Pet Shop of Horrors, Angel Sanctuary...

  3. Läser du ”allt” – dvs gärna på mjölkpaketen och sånt?
    Jag läser det allra mesta, ja. Allt för att stimulera läslusen inom mig.

  4. I vilka omgivningar läser du helst? På bussen, i bilen? Fåtöljen? Sängen?
    Helst i sängen, soffan eller på resande fot - tåg eller flyg. Det händer ofta att jag står eller går och läser, det förra oftast i väntan och det senare oftast på vägen mellan stan eller biblioteket och hemma.

  5. Vad är det bästa att dricka/äta till en riktigt bra bok?
    Citron/fläder-te passar till all slags läsning och så här i vintertider är det gott med en lussebulle vid sidan av. Helst ingenting kladdigt, det vill säga inget fett, salt eller sockrigt. Vatten är en annan vinnare.

  6. Är du med i någon bokklubb?
    Nej.

  7. Lånar du ofta på biblioteket?
    Jag brukade vara en periodare när det kom till biblioteksböcker, men sedan jag började läsa högskolekurser på distans lånar jag massor av kurslitteratur - och en del skönlitteratur. Älskar att ströva omkring bland hyllorna och upptäcka nya fynd, eller återse gamla bekanta.

  8. Handlar du böcker på nätet och isåfall var? Brukar du jämföra priser?
    Ibland, oftast på CDON. De har generellt bra priser och ett bra utbud, men visst händer det att jag ibland köper från någon annan nätbokhandel. (Tycker dock bäst om att handla i riktig bokhandel, det är mysigt.)

  9. Hundörar du? Skriver i marginalen?
    Varken eller.

  10. Tjocka eller tunna böcker?
    Beror helt på vilken bok det är. Läste nyligen en på cirka 1050 sidor och det är lite väl maffigt. 200-300 sidor känns för det mesta bra.

  11. Vilken är den senaste boken du läst och tyckt om?
    The Scottish Prisoner av Diana Gabaldon. Underbara karaktärer och väldigt levandegjord historisk epok.

  12. Vad läser du just nu?
    Transgressions av Erastes

  13. Nämn någon bok du tyckte var hopplöst dålig! Eller värre ändå: tråkig!
    Ung, bög och jävligt kär av Johannes Sandreyo - tyvärr! En vän rekommenderade den och jag hade höga förväntningar, men tyvärr levde de första kapitlen inte upp till dem.

  14. Tvingade du dig igenom den ändå?
    Nej. Jag brukar kunna vara ganska uthållig men två kapitel var allt den fick, sedan gick jag över till intressantare läsning.

  15. Fem böcker du älskar?
    Vilken älskad hatfråga...
    Tillsammans är man mindre ensam - Anna Gavalda
    Den hemliga trädgården - Frances Hodgson Burnett
    Zip - Elvira Birgitta Holm
    Ibland bara måste man - David Levithan
    Varghunden - Jack London

  16. Favoritförfattare?
    Scott Westerfeld och David Levithan är grymt bra, Diana Gabaldon likaså. Maria Gripe, ju mer jag läser desto mer älskar jag henne. Tove Jansson. Och det finns många, många fler.

  17. Någon som du gärna skulle vilja läsa, men inte kommit dig för?
    The Picture of Dorian Gray. Jag tycks aldrig komma igång med den.

  18. Läser du faktaböcker? Vilka genrer föredrar du?
    Det beror helt på. Just nu har jag böcker om dövhet och diabetes hemma, annars är det mest kurslitteratur i bokhistoria och litteraturvetenskap. Har en eller annan psykologibok också... Men det är det skönlitterära som dominerar.

  19. Om en bok blivit film: läser du helst boken först och ser filmen sen, eller tvärtom?
    Ofta blir det ju så att jag ser filmen först och sedan läser boken, mest eftersom det ibland är lättare att gå på bio/hyra filmen än att vänta på att boken i fråga ska komma till bokhandeln. I fallet med Water for Elephants köpte jag den för att jag sett trailern för, men inte själva filmen. När jag hade läst boken såg jag filmen, och förfärades lite grann.

  20. Om du ”upptäcker” en bok via film, brukar du läsa den då? Alltså om du inte visste att den fanns som bok innan.
    Ja, om jag tycker att filmen är bra, historien särskilt intressant eller karaktärerna så pass djupa att jag vill veta mer om dem.

  21. Favoritfilm (baserad på bok)?
    Tillsammans är man mindre ensam. Fantastisk filmatisering. När jag ser den känns det inte som om något saknas, trots att jag vet att vissa saker inte finns med. Väldigt fint gjord.

  22. Läser du lyrik? (Ge gärna exempel)
    Inte ofta och inte särskilt gärna. Finns dock många vackra av Edith Södergran, Robert Frosts The Road Not Taken är annan älskad rysare.

  23. Har du dolt vad du läser nångång? För att du kanske känt dig ”nördig” eller nåt sånt?
    Jag brukar inte skylta med att jag ibland läser M/M romance. Det är lite halvskämmigt, som att läsa Harlequin-böcker fast ännu - i samhällets ögon - konstigare. Inte direkt en bok jag skulle lämna framme på soffbordet om jag hade finbesök, så att säga.

  24. Känner du nånsin stress över alla böcker du skulle vilja hinna med att läsa, men inte hinner?
    Nja, ibland. Jag ser många böcker i bokhandeln och biblioteket som jag mer än gärna skulle lägga vantarna på och bara sluka, och då blir jag ledsen över att tid och pengar inte räcker till. Men viss litteratur är jag nästan glad att inte hinna läsa, även om det är mycket dåligt av mig, nämligen kurslitteratur.

  25. Tycker du att det saknas nått i bokutbudet?
    Ja - mina böcker! Förhoppningsvis förändras det snart ;)

  26. Din relation till böcker i stort! Vad vore världen - & DU - utan böcker?
    Vore jag någonting alls utan böcker? Jag har läst och skrivit längre tillbaka än jag kan minnas och jag har så otroligt många minnen, upplevelser och tankar kopplade till böcker att jag omöjligt kan se ett liv utan dem. Böcker är information, kunskap, drömmar, det allra verkligaste och mest främmande, en vän och en anförvant som, om den är riktigt bra, alltid finns med en även om den rent fysiskt är långt bort. En av min barndoms stora drömmar var att ha ett bibliotek liknande det i Skönheten och Odjuret (bild), och jag hyser fortfarande ett fåfängt hopp om att någon gång få det. Story of my life! (Och den här tjejen är min själsfrände i detta, uppenbarligen! Skönt att inte vara ensam om detta.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar