måndag 12 december 2011

Begagnade böcker

Det är något visst med begagnade böcker, tycker ni inte det? Vad detta "visst" är beror naturligtvis helt på vilken slags bok det är och vad den som har haft boken förut har gjort, eller kanske ännu hellre, inte gjort med den, men nog finns det väl där? En lite speciell känsla över en bok som någon annan har ägt?
Jag kan inte för mitt liv säga hur många av mina böcker som bott någon annan stans innan de kom till mig, men jag tror att det rör sig om en 50/50-situation. Många av mina mest älskade böcker har jag hittat i mormors bokhyllor, på loppis eller second hand. När jag för cirka ett år sedan hittade den utmärkta sidan Bokbörsen var min lycka gjord. Ett lätt sätt att hitta gamla utgåvor, böcker som kanske inte längre finns i tryck! Fantastiskt.
Att köpa böcker i andra hand är bra på många sätt. Dels är det ekonomiskt, du kan ofta få en begagnad bok mycket billigare än samma bok i helt ny utgåva. Dels är det miljövänligt (eller i alla fall inte ovänligt) eftersom boken återanvänds. Dessutom... känns det inte lite mysigt i magtrakten vid tanken på att få ge en bok ett nytt hem?
Några av de böcker som genom åren fått ett nytt hem hos mig, och som förtjänar att lyftas fram:

¤ Tim av Collen McCullough
¤ Daddy-Long-Legs av Jean Webster
¤ Sjöjungfrun sjöng sin sång av Val McDermid
¤ Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe

För en tid sedan läste jag om just Daddy-Long-Legs. Just mitt exemplar är ur 69:e utgåvan, tryckt 1939 - 27 år efter att boken trycktes första gången. Den tillhörde min mormor och gavs henne antagligen som läsbok i engelska. Den är fylld av noggranna anteckningar i spröd blyerts där hon skrivit hur man uttalar orden eller vad de betyder, och den doftar damm. Pärmen har bleknat och sidorna känns grova under fingertopparna. Det är en oerhört vacker bok.
Har ni gjort några riktiga fynd någon gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar