tisdag 12 november 2013

Ellroys mästerverk - upphackat, rörigt, men ändå på något vis imponerande

Precis som det tenderar att bli på hösten och vintern har läsningen inte varit särskilt hög för min del. Mycket annat, inte bara skolarbete och entreprenörsplaner, har kommit i vägen, och därför har läsandet och även skrivandet kommit att kretsa mer kring olika typer av nördande. Sherlock var den första delen, sedan Marvels superhjältefilmer i och med premiären av Thor: The Dark World. Nu sitter jag här och har precis läst ut James Ellroys Los Angeles Konfidentiellt, helt till förmån för en uppgift om kriminallitteratur.
L.A. Confidential är kanske en av de märkligaste, mest utmattande och röriga böcker jag någonsin läst. Språket och jargongen är hårda, avhuggna och kryddade med slanguttryck, handlingen upphackad - att det ligger ett antal fruktansvärda styckmord i grunden för kriminalfallet kan nog inte bara ses som ett sammanträffande. Jag har idag läst ungefär 350 sidor av den drygt 500 sidor långa romanen och det går alldeles runt i huvudet. Man vet liksom inte riktigt vad man ska tro - och man är inte säker på om man verkligen uppfattat upplösningen rätt. Samtidigt är jag motvilligt imponerad av att Ellroy ändå lyckades knyta ihop alla dessa hundratals trådar. hmm... Nåja, dags att krydda detta med Arne Dahls novell Övervåld och sedan är det bara att sätta igång med djupdykningen till kriminallitteraturens mitt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar