söndag 17 november 2013

I, robot - boken och filmen

År 2004 såg jag och förälskade mig i filmen I, Robot. Det var en snygg, välgjord, spännande historia och jag föll som en fura. Följaktligen önskade jag mig boken den baserats på i julklapp - och fick den. Det fanns bara ett problem: jag läste den inte.
Jag kan nu, nio år senare, inte svara på varför. Kanske berodde det på att jag av de första sidorna inte såg den berättelse jag förälskat mig i och därför inte hittade intresset att läsa. Kanske hade jag helt enkelt, fyra månader efter filmen, gått vidare till andra filmer och böcker. Vad det än berodde på så läste jag inte boken, men jag behöll den. Och nu, nio år senare, har jag äntligen läst den.
Anledningen är förstås enkel: i en uppgift om science fiction ingår att läsa de två första kapitlen och eftersom jag hade boken hemma var det ju lätt gjort. Och sedan kunde jag inte sluta.
I novellerna har jag sett de delar som sedan införlivats i filmen och på sätt och vis blivit nyförälskad. Och det är härligt med förälskelse.

Så givetvis är nästa punkt på att-göra-listan att se om filmen. Tur att jag har en ledig dag idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar