tisdag 29 oktober 2013

En kort uppdatering om texterna och tillvaron

I skrivande stund befinner jag mig i ett virrvarr av genrer och berättelser. Jag har just avslutat en delkurs om kärleksromaner, med Stolthet och fördom och Mördande hetta (Nora Roberts) som exempeltexter, och har just påbörjat genren kriminallitteratur där Poes Morden på Rue Morgue och Conan Doyles A Study in Scarlet står i kontrast med Ellroys L.A. Konfidentiellt och Arne Dahls Övervåld. Samtidigt ska jag skriva en uppgift i turism där jag tänker avhandla New Orleans och hur staden porträtteras i Anne Rices Vampyrkrönika, och imorgon visas Thor 2 - The Dark World på bio (inför vilken jag i eftermiddag ska se första Thor-filmen med några vänner). Det riktigt snurrar i huvudet av årtal, epoker, karaktärer, medieformer och annat - och det är på sätt och vis helt fantastiskt. Att Downton Abbeys fjärde säsong kommer börja sändas på lördag, och att åtminstone det amerikanska sändningsdatumet för Sherlocks tredje säsong har publicerats, bidrar bara ytterligare till kavalkaden av fiktiva världar i min värld...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar