fredag 10 maj 2013

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald

Jag ska erkänna att jag aldrig varit särskilt intresserad av Fitzgerald och inte heller av någon av hans romaner. De har känts väldigt främmande för mig. Men om en vecka är det premiär för den senaste av de fem filmatiseringar som gjorts av just Gatsby och eftersom både min mamma och jag vill se den så passade det ju bra att läsa boken innan dess.
The Great Gatsby förvånade mig lite genom att vara så pass enkel som den var. Dialogen var något i en klass för sig, minst sagt, och den mentalitet som genomsyrar både karaktärerna och boken var nästan fysiskt påtaglig, men till sitt upplägg, till sin fabel, kändes den nästan löjligt simpel - kanske för att jag förväntat mig något mer komplext av en Great American Novel. Jag har bara läst en tidigare, Nabokovs Lolita, och den är verkligen något helt annat - inte bara jämfört med Gatsby utan med de allra flesta böcker jag läst.
Med det sagt så var Gatsby ändå en väldigt speciell läsupplevelse och jag tror säkert att det här är en bok som jag kommer att ha anledning att återkomma till. Inte nästa vecka kanske, eller ens nästa år, men jag tror jag kommer tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar