tisdag 14 maj 2013

Att strosa i bokhandeln är inget för mig - tyvärr

I förra veckan var jag för första gången på ganska länge inne i vår lokala bokhandel. Det låter lite som ett erkännande av en stor och svår synd, vilket det på sätt och vis är, att tiden mellan mina besök där blir allt längre och längre. Det beror nog egentligen inte på min minskade konsumtion av skönlitteratur, för jag köper böcker i stadig takt även om det tar mig lite längre tid att komma igenom dem numera, utan på utbudet.
Problemet är förstås egentligen underlaget. Allt för få köper böcker hemma i bokhandeln och därför vågar man inte ta in något annat än de absolut säkraste korten. Deckare. Kända namn.
Det jag framför allt saknar är en YA-avdelning. Visst skulle jag, som ändå vet ungefär vad jag vill ha och vad jag är intresserad av, kunna gå fram med en lista och säga "kan ni vara snälla och beställa hem de här åt mig?" men det gör jag inte. Jag har försökt - och de böcker jag velat ha har affären inte kunnat beställa hem genom sin branschorganisation. Personalen har själva sagt "det blir både snabbare och billigare för dig att beställa den här via nätet".
Trist, tycker jag. Det finns böcker från 0 till 15 år och det finns vuxenlitteratur, mestadels historiska romaner, biografier och så klart deckare. Men 15-25? Nej. Vi är ett osäkert kort, både vad gäller det vi vill ha och vår köpkraft. Och det är helt sant att ungdomar inte är en köpstark målgrupp. Vi har för lite pengar för det. MEN, vi är konsumenter, och jag tror att om man jämförde en ungdoms inkomst med en vuxens, så tror jag att det i procent konsumeras betydligt mycket mer av ungdomen som lever på studiebidrag eller en låg lön, än av den vuxna personen.
Det är trist. Jag vill gå till bokhandeln och hitta nyheter, sådant jag inte hört om förut och som lockar mig att handla. Finns det, så handlar jag. Finns det inte... uteblir konsumtionen. Eller så förflyttas den någon annan stans. Till förmån för vem...? Nej, full fart framåt för ungdomsvänliga bokhandlar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar