onsdag 24 april 2013

Världsbokdagen

I går, den 23 april, var det internationella Världsbok- och copyrightdagen! Lite speciell högtidsdag men verkligen en som jag tycker borde uppmärksammas lite mer - trots att jag själv var nästan helt ovetande om dess existens fram till i måndags.
Världsbokdagen firas på många olika sätt men det traditionella sättet är att man ger bort böcker till andra (och om man har tur får man en ros som gengåva). Mitt lokala bibliotek tog fasta på denna tradition och gav bort böcker till alla som kom till biblioteket - väldigt trevligt för en annan bokmal, förstås! Jag hittade Kärlekens historia av Nicole Krauss, som jag förvisso aldrig hört om förut men som ändå verkade intressant att döma av baksidestexten. Det fanns en novellsamling av en ungersk författare också, men den var svårare att bilda sig en uppfattning om och därför fick den tyvärr bli kvar i bokstället. Kanske kan man få tag på den ändå vid ett senare tillfälle...

Kände ni till Världsbokdagen? Och hur firade ni den i så fall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar