tisdag 23 april 2013

Empire of Ivory - Naomi Novik

Eftersom jag är fullbokad med saker att göra idag, var jag förstås tvungen att börja dagen med en och en halv timmes läsning. Hur kan man bättre börja dagen än på en drakrygg? Jag ska inte bli långrandig, men jag måste bara säga ännu en gång hur ofantligt bra jag finner dessa böcker. I Empire of Ivory fortsätter naturligtvis frågan om vad heder och lojalitet är, liksom en diskussion om slaveri och vad det är, men de sista femtio sidornas intensiva djupdykning i förräderi är riktigt, riktigt jobbig att läsa. Är det rätt att göra det hjärtat säger är rätt, när samhället säger att det är fel? Är man villig att riskera sitt liv, och livet på den man älskar, för att göra det man tycker är rätt?
Jag ska ägna dagen åt umgänge och därför blir det väl inte förrän tidigast imorgon som jag tar upp bok nummer fem, Victory of Eagles, men med tanke på cliffhangern som lämnats nu i fyran vete sjutton om jag klarar av att bärga mig - trots att jag har läst den förut. Drakäventyren fortsätter och snart, snart, är jag redo att ta mig an Tongues of Serpents!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar