tisdag 30 april 2013

Soundtrack of a life

Varje berättelse har sitt soundtrack.
Är det inte så? För mig är det i alla fall det. Det handlar inte bara om berättelser jag skriver eller läser, jag kopplar också musik till exempelvis spel eller specifika händelser. Musik är för mig ett sätt att sätta mig in i mina karaktärer, deras tankar och känslor, men också de situationer som de befinner sig i eller som jag försöker få dem att befinna sig i. Därför kan varje karaktärs eller berättelses soundtrack förändras med tiden. Det manus jag för närvarande arbetar på har varit extra knövligt att hitta rätt musik till och trots att jag har påtat med det i snart två år var det först i höstas som jag hittade rätt: Nina Simone. Det har inget med berättelsen att göra och inte heller med karaktärerna, men det passade ändå på något sätt och med just den specifika skivan på repeat hittade jag liksom rätt i berättelsens virrvarr.
När jag nu satt i söndags, med samma manus, var det emellertid inte Nina Simone i högtalarna utan sju låtar ur soundtracket till Vägen till El Dorado, sjungna, förstås, av Elton John. Samma sju låtar, om och om igen, i ungefär tio timmar. (Det är nu man frågar sig om mental störning är ett resultat av arv eller miljö.) Men resultatet blev bra.

Nu är frågan... har du musik som tillhör vissa karaktärer eller berättelser? Ett soundtrack? Letar du upp musiken eller hittar den dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar