lördag 27 april 2013

Fram med genusglasögonen

Den här terminen går jag bland annat en kurs som heter Bilderboken i teori och praktik på Linnéuniversitetet. Det är en ganska grundläggande kurs och egentligen ingenting jag inte läst förut, med KaUs kurser i Barn- och ungdomslitteratur och Att skriva för barn och unga i färskt minne. Kursen närmar sig nu sitt slut och därmed är det också dags för inlämning av den stora uppgiften, "papret" som Lnu envisas med att kalla det. (Personligen tycker jag det är ett väldigt fånigt ord att använda i svenskan, som om vi inte hade ord för att beskriva en uppsats!)
Det finns tre olika inriktningar man välja på inför detta paper och jag har valt det tredje, en analys av ett eget bilderboksmanus, och jösses.
Jag har alltid tyckt att något av det svåraste som finns är att analysera något man tycker mycket om. Det blir svårt att hålla distansen och verkligen se alla aspekter. Att analysera något man själv har skrivit är precis lika svårt!
Dessutom handlar det ju inte bara om att se utan också om att förstå och att vara lite kritisk. Inte minst när man, som jag, inkluderar ett genusperspektiv. Tro mig, jag är inte den som i vanliga fall gnäller över att det saknas genusperspektiv på en 7,5-poängskurs, för det finns helt enkelt inte utrymme för att fördjupa sig i det på så lite tid, men när det inte nämns över huvud taget i kursen, då blir jag lite irriterad.
Så nu sitter jag här och knåpar med mitt eget manus och analyserar dess struktur, personskildring och hur det ser ut ur ett genusperspektiv. Och på sätt och vis är det kanske lite knäckande, men samtidigt är det otroligt givande och skänker insikter och inte minst inspiration om hur jag egentligen vill att berättelsen ska vara.
Med andra ord: jag kan knappt bärga mig tills jag har fått färdigt uppgiften och kan sätta mig och jobba vidare med manuset! Imorgon blir det emellertid arbete med YA-manuset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar