måndag 22 april 2013

Deckardille med Maria Lang och kommissarie Morse

Så har det återigen varit en knapp månads bloggstiltje här... T-t-t-t! Skärpning på mig! Nå, jag har i alla fall inte varit overksam under tiden - eller är det kanske det jag har varit? Under påskhelgen låg jag sjuk, sedan var det fullt upp med evenemangskoordinerande och därefter var jag sjuk igen i nästan två veckor. Konvalescensen har inneburit ofantligt mycket film och tevetittande, och tyvärr ganska lite läsning. Black Powder War har jag i alla fall avslutat och närmar mig nu slutet på fjärde Temeraire-boken Empire of Ivory.
Idag har emellertid mitt intresse för deckare fått sig en trevlig liten nytändning. Jag avverkade deckare som andra andades syre, när jag var yngre. Kitty, Tvillingarna och Fem-gänget var givna favoriter, men även Bröderna Hardy och Tvillingdeckarna som också fanns att tillgå, tack vare mina äldre bröders efterlämnade bokskatter. Detta utvecklade sig vidare till vuxendeckare och jag formligen slukade precis allt jag kom över i deckarväg - med Åsa Nilsonne och Val McDermid som de väl absoluta favoriterna. Jag tog mig till och med igenom Sjöwall/Wahlöös Brandbilen som försvann, som jag ärligt talat inte uppskattade särskilt mycket eftersom jag redan vid det laget var väl bekant med Beck-filmatiseringarna med Haber och Persbrandt. Sedan upptäckte jag allt fler Young Adult-böcker och i och med att jag började textrollspela så blev fantasy av allt större intresse, liksom de historiska romanerna, och deckarna fick stå tillbaka.
Det som hänt ikväll är att jag varit och sett filmatiseringen på Maria Langs debutdeckare, Mördaren ljuger inte ensam. Jag hade inte några överdrivet höga förväntningar på den, men den var riktigt bra och jag blev sugen på att läsa förlagan - och eventuellt också andra böcker i serien - då jag verkligen uppskattade tempot och mordgåtans invecklade karaktär. Lite som... Ja, som Morden i Midsomer, ungefär. Där karaktärernas interna relationer är viktigare än morden, på ett sätt.
Att jag har sett de två första avsnitten av den nya teveserien Endeavour (eller Den unga kommissarie Morse som den föga kreativt heter på svenska) kan förstås också ha något med deckardillet att göra... Ännu en serie deckarböcker som jag verkligen borde läsa!

Men, innan dess har jag fått uppmaningen från min ömma moder att ta itu med The Great Gatsby, med anledningen av filmatiseringen som kommer i maj. Det kanske är något att överväga...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar