fredag 29 mars 2013

Throne of Jade - Naomi Novik

Med bara en knapp vecka till PicaCon har det inte varit mycket tid att läsa. Inte för att konventet har tagit mycket tid, tvärtom har jag haft mycket tid över till annat eftersom vi befunnit oss mellan förberedelser, så att säga. Icke desto mindre har jag fyllt den tiden med andra åtaganden och en hel del umgänge, men eftersom jag spenderat de senaste två dygnen med feber och huvudvärk har jag nu ändå fått ett par hundra sidor som bränsle för den kommande veckan - för att inte tala om en mycket hälsosam dosis av Richard II.
Idag har det emellertid blivit något mer lättsamt, nämligen Throne of Jade, andra boken i Naomi Noviks serie om William Laurence och draken Temeraire. Jag har läst den tidigare, för flera år sedan och då på svenska, och det är ett kärt återseende. Jag kan inte hjälpa att jag älskar hur Novik har blandat historiska händelser (Napoleonkrigen) med drakar och hur härligt det hela är hopblandat. Det är roligt och spännande att läsa och nu uppskattar jag om möjligt ännu mer än förr hur diskret hon smyger in viktiga diskussioner om liv och död, om etik och moral, heder och plikt, samtidigt som man befinner sig runtom i världen på en drakrygg. I just Throne of Jade är det Kina som står i fokus, och kulturkrockar, och språkkrockar. Kommunikation, kan man kanske säga, men också slaveri och frihet.
Tredje boken är redan påbörjad och med Black Powder War är det som jag bjuder er alla godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar