tisdag 12 mars 2013

Every Day - David Levithan

Lite drygt fem timmar tog det. Nu är jag ute på andra sidan.
Känslomässigt strimlad. Någonstans mellan total eufori och total utmattning. En känsla av att ha vunnit något och förlorat något. Eller, mitt favorituttryck: urtvättad, urvriden och upphängd.

Every Day är en berättelse om A, som varje dag vaknar upp i en ny kropp. Varje dag en ny kropp, ett nytt rum, en ny identitet, en ny familj, ett nytt liv att leva. I en dag.

Jag behöver inte skriva ut baksidestexten för er. Vad jag däremot behöver skriva ut är att jag slukade den här boken med nästan samma desperation som man ibland behöver syre. Eller kämpar för att hålla tårarna tillbaka - vilket jag stundtals fick göra. Det är helt enkelt något med känslan som kommer över en medan man bläddrar: medvetenheten om att hur man än kämpar så kan man inte behålla det där fina och underbara. Det glider en ur händerna.
Jag tror att alla kan relatera till det. Känna igen om inte allt så åtminstone någon liten del. En bit av känsla.
Och när man kommer ut på andra sidan så vet man att man i alla fall har minnena. Och det är en liten tröst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar