söndag 10 februari 2013

The Perks of Being a Wallflower - Stephen Chbosky

Ett par vänner till mig försökte för ett par veckor sedan få mig att se filmen. De hade redan sett den men ville se om den och inviga mig i dess storhet. Tidsbrist och andra prioriteringar, som till exempel att se igenom de tre säsongerna av Downton Abbey med oinvigda bekanta, fick förturen. Detta är något som jag nu både ångrar och är lite glad över.
Jag fick The Perks of Being a Wallflower på som present för drygt en månad sedan. Jag tog inte itu med att läsa den av flera anledningar, bland dem skolarbete och heltidsjobb som konkurrerade ut nästan alla andra sorters aktivitet. Därför var den liksom given när det blev dags att välja resebibliotek till vinterns USA-resa.
Av en ren händelse blev det den som låg närmast till hands då resan mot huvudstaden påbörjades och därför blev det så att den var till hälften utläst redan innan vi kommit av tåget. Några timmars läsning på hotellrummet senare var den vänd till sista bladet. Vilken bok!
Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, eller ens om jag hade några förväntningar. Stilen påminner om en blandning mellan Adrian Moles dagbok och Pappa Långben, och berättarjaget känns som betydligt yngre än sina femton, sedermera sexton år. Stundom känns det som om en tolvåring berättar, men jag kan inte säga om jag verkligen störde mig på det eller inte. Det bidrog liksom bara. Språket flödade. Kapitlen gick i ett, i ett, jag kunde verkligen inte lägga ner den! Sida på sida bara for förbi. Och slutet... Slutet var oväntat. Kanske lite snabbt. Men det fanns en saklighet i det som ändå gjorde allting bra. Det kändes fint.
Och trots att jag verkligen ser fram emot de kommande veckorna och allt vad de ska föra med sig i upplevelser, läsning och skrivna ord så kan jag ändå inte låta bli att längta hem igen, bara lite, lite. Så att jag kan se den där filmen och få ett ännu bättre grepp om berättelsen. Dela upplevelsen med mina vänner. Så där som man gärna gör med riktigt bra böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar