söndag 10 februari 2013

Resebiblioteket

Jaha, så var det alltså dags igen för en resa och även den här gången ska det förstås med ett antal böcker i bagaget. Jag hade inte jättesvårt att bestämma mig för vilka böcker det skulle bli: två som tagits med på flera resor men inte lästs, två böcker jag fått i födelsedagspresent och julklapp, och så två böcker som jag köpte på hemväg från nyårsresan. Emellertid läste jag ut en av böckerna redan på tåget och på hotellet, vilket verkligen inte bådade gott för resebibliotekets varaktighet. Denna brist åtgärdades med ett snabbt besök på Science Fiction-bokhandeln. Resultatet blev att följande böcker nu ska göra mig sällskap de kommande två veckorna:

The perks of being a wallflower - Stephen Chbosky (redan utläst)
Confessions of a fallen angel - Ronan O'Brien
Kampen om järntronen - George R.R. Martin
Dragon Age: The stolen throne - David Gaider
Dragon Age: The calling - David Gaider
Brustna hjärtans café - Lolly Winston
Me before you - Jojo Mojes
The snow child - Eowyn Ivey

För den läsare som eventuellt har följt min blogg eller som råkat snava över tidigare inlägg så kan jag ju liksom förtydliga att det är de två böckerna på svenska som är de gamla oläsa trotjänarna. De båda Dragon Age-böckerna är nya för dagen.
Sidnotering: Det var inte meningen att jag skulle falla för Dragon Age. Jag svor på att aldrig göra det, att aldrig ens spela de där spelen. Så var det spelrea och jag köpte de två första.Varken installerade eller spelade dem, tills en dag då jag försökte undvika skolarbete och körde igång Origins. Och fastnade.
Böckerna är dock inget annat än en kul grej, jag hade verkligen inte planerat att köpa dem. De bara stod där och jag behövde mer att läsa. Perfekt.

Imorgon lyfter vi mot det stora landet på andra sidan pölen, där åtminstone två av mina böcker redan har befunnit sig en gång bara i min ägo. Härliga stunder väntar och det blir en kulturell och musikalisk rundresa. Lite litterära tittar blir det också, eftersom vi bland annat kommer att besöka Borta med vindens trakter och spendera flera dagar i New Orleans (hem till min älskade vampyrkrönika). Det kommer helt enkelt att bli härligt! Hoppas bara att resebiblioteket håller...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar