måndag 19 november 2012

The Time of My Life - Cecelia Ahern

Så har hon fångat mig igen, Cecelia Ahern med sina fantastiska berättelser.
Mest känd är hon väl för sin P.S. I Love You. Jag skäms nästan över att erkänna att jag ännu inte har läst den, trots eller kanske på grund av att jag älskar filmatiseringen bortom all vett och sans. Vad jag däremot har läst är andra böcker av henne, The Gift och Om du bara kunde se mig som jag slukade, grät över och älskade. Jag har också en annan bok av henne, Where Rainbows End, som är skriven i en helt annan stil och inte alls tilltalar mig på samma sätt men som ändå är välskriven och engagerande (trots att jag inte tyckte särskilt bra om den hade jag helt plötsligt läst 150 sidor - då är det inte dåligt).
Vad som är gemensamt för alla böckerna och min relation till dem, är att de alla är förknippade med resor. Och hur det nu är, så är alla utom Where Rainbows End, för mig, förknippade med Rom. Så här är det:
2009 åkte jag och mamma till Rom. Jag köpte The Gift på PocketShop och läste den under resan. Älskade den.
2011 åkte jag med familjen till Rom. Jag köpte Om du bara kunde se mig på PocketShop och läste den under resan. Älskade den.
2012, för bara ett par veckor sedan, åkte jag med en vän till Rom. Jag köpte The Time of My Life på PocketShop och läste den under resan. Älskade den.
Where Rainbows End hittade jag under sommarens resa i Dublin, i en boklåda i Temple Bar-området.
Det här sammanträffandet är inget jag direkt tänkt på medan jag har köpt, läst och njutit av böckerna, men det är ganska underhållande och skapar någon slags förväntan hos mig. Problemet är väl bara om det fortsätter att vara så här och kravet för att jag ska älska en av hennes böcker är att jag åker till Rom - det blir dyra böcker det! (Boken jag läser i skrivande stund hittade jag för övrigt också under en Rom-resa, 2005, och den är också en favorit. Oroväckande mönster det här...)

Men ni kanske vill veta lite grann om vad boken handlar om? En aning i alla fall?
Ledsen, mina vänner och läsare: ni får googla er fram. Vad jag vill skicka med er är det här: Det handlar om att lära sig älska livet. Sitt eget liv. Och gör man inte det, får man göra något åt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar