onsdag 25 juli 2012

Magisk nostalgi

Så har jag då äntligen tagit itu med att läsa den första Harry Potter-boken igen. Det är kanske femte eller sjätte gången, men flera år sedan sist, och precis som jag hoppats var det en mysig nostalgitripp att återigen bekanta mig med Hogwarts och alla de fantastiska händelserna där. Som att bli tillbakaslungad till när jag som nio, tioåring läste böckerna för första gången, och läste dem högt för min lillasyster bakom vardagsrumssoffan.
Jag kommer också ihåg den klistermärkesbok som fanns - man kunde köpa som samlarkort i spel- och tobaksaffärerna, och på de där samlarkorten fanns klistermärken. Dessa skulel sedan klistras fast på speciella sätt i den här boken, eller samlarhäftet, och när alla tomma utrymmen var överklistrade med rätt sorts märke så hade man samlat alla. Detta samlande var liksom en naturlig följd på Pokémon-korten och pog-spelandet, för att inte tala om Spice Girls-korten som också fanns i omlopp på den tiden. Vi satt ute på skolgården och bytte och spelade, fram och tillbaka, minns jag, och det känns som betydligt längre sedan än tio, tolv år.
Nu borde jag egentligen sätta mig och ta ordentligt tag i min karaktärsanalys av Hagrid, men det kan hända att det blir en skogspromenad först. Kanske finns det lite kantareller därute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar