torsdag 19 juli 2012

Från chick lit till Harry Potter

Sommar är för mig förknippat med massor av olika ritualer, eller kanske snarare rutiner. Till exempel att göra en resa, något jag har med mig sedan barndomen och som den här sommaren blev en vecka på Irland. Eller att de bästa sommargodisarna är Djungelvrål, mintchoklad och krusbärscider. Eller att läsa Eclipse, en fantastisk fanfic som jag har läst varje sommar sedan 2006.
Nu har jag läst ut Jane Greens I valet och kvalet, som jag nämnde i förra blogginlägget. Den boken är för mig förknippad med välbekanta välmåendekänslor och jag läser den som en ren avslappningsgrej. Det är inte typiskt sommar för mig att läsa chick lit, men nu har jag varit sugen på den här ett tag och dessutom fick tanken extra näring av Bridget Jones. Så nu är den läst och jag lägger undan allt vad chick lit heter, åtminstone för ett par veckors tid.
Nu börjar det nämligen dra ihop sig, studiemässigt, och inom de närmaste fyra veckorna förväntas jag skriva tre uppsatser. Två av dem är för Harry Potter-kursens del och gissa vad som hände när jag i förrgår skulle ta fram böckerna? De första fyra är spårlöst borta!
Jag och övriga familjen har letat igenom varenda bokhylla utan någon som helst framgång. Utlånade är de inte och knappast undanstuvade på vinden, så alternativen är få. Eftersom jag inte vill riskera att vara utan böcker när kristiden kommer, och tycker det känns fånigt att låna böcker jag tekniskt sett äger på biblioteket, så har jag gjort något ännu fånigare - beställt nya.
Så förhoppningsvis trillar de när i brevlådan någon gång i nästa vecka. Det blir nog bra. Till dess får jag plöja kurslitteraturen, skriva det jag kan och - inte minst - läsa Eclipse. Den är hur fantastisk som helst och jag har väntat i flera månader på att det ska bli sommar så att jag kan läsa den. Mmm~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar