måndag 30 juli 2012

Boksamtal om Harry Potter

Det har varit en minst sagt fullspäckad helg. Min bror och hans familj har varit här på besök, vilket innebär att studierna har fått ligga på hyllan till förmån för heltidsjobbet att vara faster. Helt har jag förstås inte kunnat ta ledigt, så jag har suttit och läst mina böcker när tid funnits. Det resulterade bland annat i en diskussion med de två äldsta, elva och nio år, om gott och ont i Harry Potter. Vem avgör vem som är god och vem som är ond? Anser karaktärerna sig själva som goda eller onda? Kan en handling vara både god och ond, beroende på vem som utför den?
Sen tittade vi på första filmen - med svenskt tal - vilket för min del var både nostalgiskt och lite skrämmande.
I natt läste jag ut tredje boken med en mysgoskänsla i magtrakten. Hur det än är har jag alltid ömmat för Sirius och Remus och i tredje boken finns fortfarande löftet om en ljus framtid. Inte bara för dem förstås, men det är ändå det jag framför allt tänker på. Om det hinns kan det mycket väl hända att det kommer små drabbel-fanfics när kurserna är över. Det vore ju fint, jag har inte skrivit fanfic på evigheter.
För att hålla koll på allting har jag markerat i böckerna med små plastnotiser, och så här långt har systemet tre färger:

* Karaktärsanalys av Hagrid - orange
* Fanfic-uppsats - grön
* Marodörerna - blå

Sen finns det en del extralappar också, stora rosa post-its, där jag noterat saker som man kanske inte lade märke till eller reflekterade över när man läste boken som barn. Bilden nedan är lite otydlig, men vilken färg ser det ut som att jag har använt mest?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar