söndag 17 juni 2012

Pride and Prejudice

Jag har alldeles nyss läst ut Jane Austens klassiska roman för andra gången och jag är om möjligt än mer förälskad i den nu än vad jag var första gången. Nu liksom då har jag läst den på engelska, något som vid det tillfället - tror jag - berodde på att det var den som dök upp framför mig, och som i det här fallet beror på att en av mina sommarkurser kräver ganska intensiva studier av den. Eftersom kursen är på engelska, och jag äger den på engelska, är det således därför. Dessutom har jag verkligt svårt att föreställa mig att svenskan kan göra riktig rättvisa åt det vindlande språkets alla utvikningar.
För det är ju så, med denna romantiska förväxlingshistoria, att det inte bara är karaktärerna som far åt alla håll utan också orden. Beskrivningarna, replikerna, alltsammans i en till synes obegränsad strid ström som antingen för bort en med våldsam kraft eller stundtals lämnar en strandad vid dess kant. Men det är härligt och det är roligt. De första sidorna kunde jag knappt hålla mig för skratt och genom hela boken finns fullt med spetsfundiga, klyftiga kommentarer och iakttagelser som gjorde att jag nästan inte kunde sluta läsa.
Genom alltsammans har jag känt ett stort behov av att titta på filmatiseringen, den med Keira Knightley. Den är en av mina absoluta favoritfilmer och första gången jag såg den såg jag den ytterligare två gånger, alltsammans på mindre än ett dygn. Tyvärr gör fotbolls-EM att teverumemt är ockuperat och därför får jag lite tid åt att lugna mig och börja läsa något annat. Referenslitteratur, till exempel, men om jag känner mig själv rätt blir det inte mycket sådant - trots att jag måste komma på ett uppsatsämne innan fredag!
Hur detta ska gå vet ingen, men det finns en viss betydande risk för att jag ger mig i kast med något helt annat än jag borde!

Hur går det med er sommarläsning, kommer ni någonvart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar