tisdag 19 juni 2012

Den godhjärtade Jesus och Kristus bedragaren

Ännu en bok som jag köpte för flera månader sedan - i samband med bokrean, faktiskt - och som det inte har blivit av att läsa förrän nu. Jag hörde mycket gott om den och eftersom jag gillar Philip Pullman så var den ganska lockande. När jag nu har läst ut den så vet jag inte om jag tycker att den direkt lever upp till förväntningarna jag fick på den, men det är ändå en stark och hållbar bearbetning av en av världens antagligen mest välkända livsberättelser. Han gör det bra, Pullman, med tillräckligt många likheter och variationer för att det ska kännas båda välbekant och nytt på samma gång.
Jag gillar det och jag gillar Kristus, han känns som en trovärdig karaktär, även om jag inte direkt sympatiserar med varken honom eller hans handlingar. Det gör jag i och för sig inte med Jesus heller. Men det behövs liksom inte. Det här är ändå en berättelse om möjligheten till gott och ont inom oss alla, om historier, om vad som är sant, och hur vi kan eller bör förhålla oss till historiska berättelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar