fredag 1 juni 2012

Nygamla böcker på väg

Sommartider, studietider! Jag befinner mig just nu i brytperioden mellan olika terminer och förutom en novell i kreativt skrivande (plus respons på gruppkamraters slutarbeten och revision av det egna) sitter jag också som bäst och ska rodda ihop en uppsats om kvinnor och våld i litteraturen, där jag särskilt vill titta på hur kvinnor som använder våld skildras. Just nu håller jag som bäst på att försöka leta reda på böcker av svenska, kvinnliga författare där huvudpersonen är en kvinna som använder våld - men det får inte vara en deckare eller thriller. Mordhistorier tenderar att kräva att någon har använt våld och då är det totalt ointressant för just den här lilla uppsatsen.
Jag har två böcker av svenska, manliga författare och vill nu ha två stycken av kvinnor, men det är svårare att hitta. Jag har fått rekommenderat Johanne Hildebrandts Sagan om Valhalla-böcker, men eftersom jag inte har läst dem tidigare är jag tveksam till om jag hinner läsa ut dem innan uppsatsen ska vara färdig. Särskilt som en av sommarkurserna börjar nästa vecka och också kräver sin beskärda del av min tid - för att inte tala om sommarjobbet som snart börjar.
I alla fall: tips på svenska böcker av kvinnliga författare där en kvinnlig huvudperson använder våld, är högst välkomna.

Som en morot för att jag är så duktig och pluggar så hårt - för det gör jag, och belöningar är bra - har jag inte bara bokat in en resa till Irland strax efter midsommar utan också beställt hem lite begagnade böcker. Bland dem finns bland annat irländska legender och den underbara Nattens berättare av Rafik Schami. Jag blev alldeles varm och lycklig i kroppen när jag hittade den på Bokbörsen och nu är den på väg hem till mig. Lyckan är fullkomlig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar