torsdag 31 maj 2012

De sju dödssynderna - i bokform

Det har varit dåligt med inlägg här och alldeles särskilt dåligt med Tematrion som jag hade för avsikt att försöka följa. Så var jag nu inne på Elis blogg och hittade den här fina lilla enkäten och kunde helt enkelt inte låta bli. Alltså: enkätdags!

1. Girighet: Vilken är din dyraste bok? Vilken är din billigaste bok?

Den första frågan är lätt - Texter från Sapfo till Strindberg. Det är visserligen en antologi, men den kostade ändå närmare 800 kronor, vilket sved lite i plånboken. Billiga böcker har jag däremot ganska gott om så det är svårt att bara välja en, men Det går an av C.J.L. Almqvist är en av dem. En annan dimension inom girighet är väl också den mest prisvärda boken och där är svaret lätt: Sherlock Holmes, the complete facsimile edition. Samtliga Sherlock-berättelser för 5 pund (cirka 55 kronor).

2. Vrede: Vilken författare har du en kärlek/hat- relation med?
Diana Gabaldon. Emedan jag älskar hennes två första böcker så är de efterföljande, enligt mig, inte alls lika storslagna. Kanske för att det är tjugo år senare, kanske för att man byter kontinent och har sig. Jag vet inte riktigt. Men de första två böckerna, och Lord John-böckerna som utgör sin egen lilla serie i periferin, är sådana där böcker som jag läser om och om igen.

3. Frosseri: Vilken författare har du slukat om och om igen utan någon skam över huvud taget?

Utan skam? Diana Gabaldon igen, hennes Främlingen-serie, tillsammans med underserien om Lord John. Tätt följt av Anne Rices vampyrkrönika. Maria Gripe. No shame, just pleasure. (Annars är Enid Blytons Fem-böcker det jag egentligen har läst flest gånger, om och om igen. Men det var ett tag sedan nu.)

4. Lättja: Vilken bok har du struntat i att läsa klart pga lathet?

Oj, det finns nog en del. Det gäller främst sådana böcker som på olika sätt faller inom ramen för kurslitteratur, där är Mor gifter sig och Pappa Goriot två prima exempel. Sådana där böcker som jag inte själv har valt att läsa från början.

5. Högmod: Vilken bok pratar du ofta om för att framstå som en intellektuell läsare?

Haha, vet inte om det finns någon sådan. Nabokovs Lolita kanske kan klassas som en tillräckligt "klassisk" men inte nog populär bok för att passa in här, men jag pratar ju aldrig direkt om den. När jag pratar om böcker så handlar det antingen om böcker jag nyss läst eller kommer att läsa, eller om de är relevanta för samtalet.

6. Lust: Vilka egenskaper tycker du är mest attraktiva för en manlig eller kvinnlig karaktär?

Väldigt bra fråga. Karaktärer, precis som levande människor IRL, är ju attraktiva på olika sätt och på grund av en ziljon olika små saker. Generellt sätt kan man väl kanske säga att jag har svårt för kvinnliga karaktärer, med undantag för till exempel Zebrina (Zip), Susannah (Hemsökt-serien) och Saga Carolin (Skugg-serien). Manliga karaktärer är en lite annan grej, där några absoluta favoriter är Jamie och John Grey (Främlingen-serien), Laurence (Temeraire-böckerna) och så förstås den kära Lestat (Vampyrkrönikan). Samtidigt är det inte direkt det att de är attraktiva, i ordets rätta mening - det har mer att göra med att de är komplexa!

7. Avund: Vilken bok skulle du helst få som present?

Åhh, hur ska man kunna välja? Min egen, kanske? Nej, jag vet verkligen inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar