tisdag 8 maj 2012

Tematrio: Tonårsläsning


Denna vecka handlar tematrion om bra böcker för ungdomar och unga vuxna. En perfekt utmaning för mig med andra ord, som älskar YA-böcker och slukar dem som om de vore ambrosia eller manna. Men hur ska man kunna begränsa sig till bara tre..?

¤ Zip - Elvira Birgitta Holm
Den här läste jag första gången som 15, 16-åring och den håller fortfarande måttet. Vackert skildrar den fyra ungdomars liv, relationer, tankar och funderingar.

¤ Valiant - Holly Black
Rymma hemifrån, bo i tunnelbanegångar, droger, älvor, magi... Episkt. Cirkeln kan ta sig där bak. Andra boken i en serie om tre, den första heter Tithe.

¤ Sandor slash Ida - Sara Kadefors
Också en bok som jag läste i 15-årsåldern, när det här med chatt och mejl fortfarande var ganska nya sätt att hålla kontakten med vilt främmande människor. Bara för att tekniken har gått framåt betyder det inte att den här lilla pärlan är omodern.


Jag kan omöjligt begränsa mig till tre böcker. Här kommer lite titlar på andra utmärkta böcker:
Ibland bara måste man - David Levithan
Skugg-böckerna - Maria Gripe
Agnes Cecilia - Maria Gripe
Rotlös - Tsitsi Dangarembga
Hemsökt-serien - Meg Cabot
Sofies värld - Jostein Gaarder


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar