torsdag 3 maj 2012

Att läsa hajpade böcker

Det börjar trögt.
Men nu, efter en månads "ledighet" från allt vad skola och läsning heter har jag till slut börjat komma i gång igen. Rollspel har jag ju sysslat med lite vid sidan om hela tiden, men nu har jag plockat upp en bok för första gången sedan början av april. Tyvärr inte någon av dem som jag verkligen, verkligen vill läsa (som Dash & Lily's Book of Dares eller Själens osaliga längtan) utan Cirkeln.
Cirkeln.
2011s mest hajpade ungdomsbok.

Jag vet med mig att jag är lite konstig, men jag har jättesvårt för att läsa hajpade böcker. När personer och media runt om mig har pratat om en bok eller författare i vecka efter vecka dör precis all entusiasm jag eventuellt hade för att läsa sagda bok eller författare, och jag börjar medvetet undvika allt som har med dessa att göra.
Problemet är bara att jag går in i delkursen samtidslitteratur just nu. På första passet står bland annat sagda sönderhajpade bok. Så vad ska man göra?

150 sidor in i boken är jag fortfarande inte det minsta frälst. Karaktärerna är många och om och kring varandra, jag har ingen riktig känsla för någon av dem (utom ett ständigt hägrande "Men lägg av!" som liksom maler i bakhuvudet genom hela läsningen) och det som eventuellt skulle kunna vara episkt (Woo, magiska krafter! Woo, en uråldrig och mystisk profetia! Woo, girlpower!) känns totalt torrt.
Visst, det är tänkt som en trilogi. Visst, 150 sidor är inte mycket. Men det känns som att det borde finnas något mer.

Kanske är jag bara för gammal för att till fullo kunna uppskatta en bok vars huvudpersoner är 15-16 år. Kanske.
Eller så är Cirkeln helt enkelt inte så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar