tisdag 1 maj 2012

Tematrio: Klassikersommar

Veckans utmaning inom ramarna för tematrion handlar om klassiker. Uppdraget går ut på att man ska presentera några klassiker man har läst eller har lust att läsa. Det borde ju inte vara några problem, kan man tycka, men jag är urdålig på klassiker-begreppet och tycker att det ändå är ganska subjektivt, så... Ja, det blir vad det blir helt enkelt.

¤ Lolita - Vladimir Nabokov
Den här läste jag för tre år sedan och av någon anledning så tänker jag alltid på den som en sommarbok. Somamren är en så väsentlig del av berättelsen och tidsflödet, solen och himlen och gräsmattan och allt vad det är, att jag egentligen inte kan tänka mig någon årstid då Lolita passar bättre att läsa. Andra boken är lite småseg men den är på alla sätt en riktigt bra hängmattekompis.

¤ Den hemliga trädgården - Frances Hodgson Burnett
Ännu en bok som är väldigt årstidsbunden. En klar favorit för min del, jag kan läsa den nästan hur många gånger som helst. Underbara skildringar djur och natur, barn och vuxna, och hur härligt livet är när man lever det fullt ut.

¤ The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde
En klassiker som jag faktiskt inte har läst ännu. Den står emellertid på min bokhylla och väntar och jag ser fram emot att få sätta mig med den. Visserligen känns den som något man snarare borde läsa under hösten, hopkurad framför brasan under en filt - men en sommarkväll är ju inte fy skam det heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar