måndag 23 april 2012

Tematrio: Världsböcker

Veckans tematrio handlar om världsböcker. Vad är det egentligen? Jag vet knappt själv, och jag tänker inte ens försöka ge mig på att besvara den frågan. Däremot tänker jag lyfta tre böcker som är skrivna/utspelar sig i utomeuropeiska länder och som jag tyckt varit alldeles särskilt bra.

¤ Jag är djävulen - Sonya Hartnett
Australien. Psykologisk, mörk, fylld av smärta och ångest. Handlar mycket om makt och maktförhållandet mellan människor i olika sorters relationer. Fruktansvärd, men bra.

¤ Rotlös - Tsitsi Dangarembga
Rhodesia (nuvarande Zimbabwe). Stark och personlig, liksom innerligt skildrad om hur en flicka slits mellan det nya och det gamla, utbildningen och familjen. Utspelar sig under 60-talet och är... fantastisk.

¤ Nattens berättare - Rafik Schami
Syrien. Sagornas och berättandets inneboende magi, samt deras betydelse för människor, lyfts fram i den här underbara vandringen genom platser och tider, dofter och synintryck. Vackrare får man leta efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar