torsdag 19 april 2012

En liten teaser inför sommarläsningen nummer 1

Nu är det ett tag sedan jag sist skrev ett inlägg och om jag ska vara helt ärlig känns det lite konstigt att börja igen. Inte för att det är jobbigt på något sätt, men för att jag den senaste veckan varken har läst eller skrivit något som i vanliga fall förtjänar att hamna på den här bloggen. Jag har inte ens haft tid att läsa andra bokbloggar, så ni förstår kanske hur upp och ner allt har varit!
Dock vet jag precis vad jag är sugen på att läsa: Eclipse. Inte Stephenie Meyers bok, nej, hu, verkligen inte. Eclipse är en fanfiction-roman.
Sommaren 2006 skickade en av mina närmaste vänner en länk till mig och sa ungefär som så: "Läs den! Läs den nu!" Lydig som jag var började jag läsa och så kunde jag inte sluta. Jag satt uppe hela nätterna och läste, sov inte alls trots att jag hade sommarjobb att gå till... Men det funkade, och jag läste ut hela på några dagar. Sedan dess har jag läst den ungefär en gång om året, under sommaren, och den är fortsatt lika bra.

Eclipse handlar om hur Draco Malfoy, inför sjätte året på Hogwarts, planerar att hämnas på Harry Potter för att denne gjort så att Lucius hamnat i fängelse. Planen är enkel, nästan löjligt enkel, men just därför fungerar den och när Harry vaknar till igen befinner han sig i Malfoy Manor, med Draco som fångvaktare och Voldemort på intåg. Vad ingen av dem har räknat med är att det påtvingade sällskapet kommer att förändra hur de ser på varandra och när Draco bestämmer sig för att hjälpa Harry att fly vet han att han sviker inte bara Voldemort utan också sin far och allt han någonsin vetat om. Det blir en desperat flykt genom vildmarken för att ta sig tillbaka till Hogwarts.

Det är inte riktigt sommar än och därför ska jag gå och längta efter den här karamellen ytterligare någon månad, men för den som inte är så traditionsstyrd som jag utan som helt enkelt tycker att det låter som trevlig läsning - kör hårt. Fanficen är förstås på engelska och mycket, mycket välskriven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar