tisdag 3 april 2012

Tematrio: Påskläsning

Veckans tematrio handlar om påskläsning och jag ska ärligen säga att tills för en vecka sedan aldrig hade hört talas om "påskekrim" förut. Kanske beror det på att jag inte läser så särskilt mycket deckare... I alla fall går veckans uppdrag ut på att berätta om tre bra böcker som passar för påskläsning:

1. Om man nu nödvändigt ska läsa något spännande under påskhelgen så vill jag verkligen rekommendera Val McDermids böcker om Tony och Carol. Sjöjungfrun sjöng sin sång är ju alldeles underbar ur den aspekten. Inte det minsta påskrelaterad, men en som kan passa bra att sätta tänderna i under en långhelg som denna.

2. Är man som jag upptagen med familj och vänner hela påskhelgen, så att man därför har svårt att klämma en tjock roman trots den extra ledigheten, så finns ju Johanna Nilssons De i Utkanten Älskande som är en av mina absoluta favoritböcker. Den har ett väldigt nätt format och är fullkomligt underbar.

3. För egen del ska jag försöka mig på att läsa Philip Pullmans Den godhjärtade Jesus och Kristus bedragaren i helgen, om jag bara hinner klart med kurslitteraturen. Jag köpte den på bokrea efter att ha läst om den hos Eli men har inte haft tid för den än, men påsk känns ju som en ganska bra tid att läsa den, åtminstone temamässigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar