lördag 31 mars 2012

Tidigt morgonfnul kring manga, med en hint mot dagens miljöbudskap

Läsningen den senaste veckan har inte varit så särskilt mycket att hänga i påskriset, det ska jag ärligen tillstå (och det kanske påskriset är tacksamt för?). Visst har det blivit en hel del Gösta Berlings saga, men det har mer varit en tvångsmässig uppgift snarare än njutning. Nej, det jag har läst och verkligen insupit varje sida av, det är Angel Sanctuary.
Jag har tidigare läst ungefär tjugo av seriens tjugofem volymer på internet, men nu är jag inne i processen att köpa in varje volym för att ställa i bokhyllan och då passar jag ju förstås på att läsa om dem också. Jag är framme vid volym tio nu och frossar verkligen i vändningarna mellan himmel och helvete, ängel och djävul, osaliga andar, miljöförstörelse, upprustning för krig, kärlek, vänskap, lojalitet... Åh, det är verkligen en alldeles fantastisk historia och om jag hade ett par tusen till övers skulle jag lätt införskaffa resterande femton volymer omedelbart.

Manga är en kategori litteratur som jag är osäker på om jag ska ha på min "har läst"-lista eller inte. Å ena sidan bygger det ju onekligen på läsning, även om man läser bilderna lika mycket som texten, men å andra sidan så är det stor skillnad mellan att läsa 200 sidor ren text och 200 sidor serie.
Det här är ju förstås en väldigt västerländsk frågeställning eftersom manga utgör en oerhört stor del av allt vad japansk litteratur är, men jag kan liksom fortfarande inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra. Åsikter i frågan emottages tacksamt!

Nåväl, nu får jag ta och lämna läsningen därhän en stund. Det är ju Earth Hour i dag och även om det är tolv timmar kvar till släckning så ska jag innan dessa rodda ihop ett evenemang om återvinning och klimatsmarthet. Du släcker väl?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar