måndag 16 april 2012

Tematrio: Monster

Veckans tematrio hittar ni förstås här, och den här veckan handlar det om vilka monster man brukar stöta på i litteraturen. Min lista ser ut ungefär så här:

1. Den vanligaste typen av monster jag brukar stöta på är vampyrer. Min kärlekshistoria med dem går way back men det har också gjort mig ganska kräsen och jag accepterar inte vad som helst. Favoritsortens vampyr är den variant som skapats av Anne Rice, men Charlaine Harris vampyrer i Sookie Stackhouse-serien är helt okej.

2. Ett monster som jag ganska nyligen stiftade verklig bekantskap med är Quasimodo i Ringaren i Notre Dame. Vi har haft kontakt tidigare, inte bara genom Disney-filmen utan genom en pjäs jag var med och spelade i en gång. Kontrasterna mellan gott och ont, ljust och mörkt, kärlek och avsky, samlade i och runt omkring denna enda person, är starka och läsningen hjärtgripande.

3. Nummer tre på min lista är Odjuret i Disney-adaptionen av Skönheten och Odjuret. 1700-talssagan är nämligen inte alls lika magisk, härlig eller för den delen fruktansvärd som denna tecknade barnfilm och det riktigt skär i hjärtat på mig när jag hör Odjurets sorgsna vrål. Och vem är egentligen ett monster, Odjuret eller Gaston?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar