onsdag 28 mars 2012

Jokern - Markus Zusak

Jag är inte den som letar efter ny litteratur av författare jag gillar. Varför det är så vet jag inte riktigt, kanske har det att göra med att jag gör så många olika saker att det liksom är det som dyker upp som prioriteras, "först till kvarn" alltså. Det är antagligen därför som jag inte hade den minsta aning om att Zusak hade skrivit en ungdomsbok, eller för den delen att boken i fråga fanns på mitt bibliotek. Döm alltså om min förvåning när den helt plötsligt finns där i hyllan och riktigt skriker åt mig att ta med den hem!
Så det gjorde jag förstås, trots litteraturlistor och annalkande konvent. Och nu har jag läst den.

Mums, säger jag bara. Mums!

Konceptet är helmysigt, karaktärerna störtsköna, Ed Kennedy är en hopplös liten nolla som blir något mer, något större, och det är en härlig bok att läsa. Alla dessa människor han möter, uppdraget han har... det får mig att tänka lite på Extremely Loud & Incredibly Close, även om slutet också är lite likt Ett annat sätt att vara ung och Sofies värld. Jättefin bok som lätt klättrar upp på min YA-topplista utan svårigheter.
Jokern av Zusak alltså. Kila nu iväg och läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar