måndag 26 mars 2012

Veckans tematrio: Kvartalsrapport!



Har sneglat på de här en ganska god tid nu och tar mig äntligen för att börja med det. Tjoho! Veckans Tematrio är: Vilka är de tre bästa böckerna ni läst under 2012?

¤ Drottningens juvelsmycke - Carl Jonas Love Almqvist
Den här pärlan har jag skrivit om tidigare, men den förtjänar att lyftas igen. Eftersom jag har velat ge mig på den ett par år nu så var det skönt att få tid och uppmuntran till det, något jag verkligen inte ångrar. Helt fantastisk - jag skulle kunna och leta symboler och intertextualiteter i flera timmar!

¤ Ringaren i Notre Dame - Victor Hugo
Ännu en sådan där bok jag skrivit om tidigare, och ännu en bok som jag så här i efterhand känner att jag borde ha läst för länge, länge sedan. Hemsk och underbar på samma gång, helt klart en bok jag vill läsa om igen.

¤ Aniara - Harry Martinsson
Också den här har jag skrivit om förut, men det kan ju inte hjälpas. Jag blev helt förtrollad av språket och melankolin, ångesten och hopplösheten, samhällskritiken, allt. Den går snabbt att ta sig igenom men innehåller långt mycket mer än bara texten.

Hmm... inte en enda "ny" bok, bara sådant från bibliotekets magasin. Nå, några som nära nog får vara med är förstås Ingrid Sandhagens En av dem och The Left Hand of God av Paul Hoffman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar