torsdag 1 mars 2012

Irländsk mosstickning

Handarbete.
Ordet får mig att tänka på å ena sidan allt man gör med händerna, till exempel baka, skriva, pyssla. Sådana saker behärskar jag riktigt bra. Å andra sidan finns det ju den där sortens handarbete som innebär sömnad, broderi, stickning, virkning, knyppling, filtning och andra liknande saker. Det är jag inte riktigt lika bra på.
Hur som helst - i går anordnade ungdomsrådet här i stan ett stick- och filtningscafé tillsammans med PRO och under drygt två timmar satt ett tiotal tanter och lärde barn mellan ungefär tio och fjorton år att sticka, virka och filta. Decoupage fick de också prova på. Ungdomar var det lite sämre med, men några stycken mellan femton och tjugofem var det i alla fall, och det var jätteroligt! Det gav en av mina vänner en liten "jag kan ju!"-skjuts och hon köpte eget garn efteråt. Jag köpte nytt garn och nya stickor och ska ge mig på att försöka sticka en halsduk enligt mönstret irländsk mosstickning, som jag har provat på tidigare.
Det är lite knövligt och jag erkänner villigt att jag bara började med det på grund av namnet - att jag fortsätter beror på att det ser grymt snyggt ut och känns jättemysigt. Jag är verkligen inte så duktig att stickandet är någon avslappning, men kanske kan jag komma dit, och på vägen fick jag och min vän nya idéer till ett av våra gemensamma rollspel.
Vad jag vill ha sagt är att ny inspiration kan komma från de mest oväntade håll, från aktiviteter eller erfarenheter man inte kunde förutspå. Var inte rädd för att prova nya saker, det kan ge så mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar