onsdag 7 mars 2012

Ett lästips i den arla morgonstunden

De senaste dagarna har det varit ganska stilla här på bloggen, något som beror på högt tryck utanför cybervärlden. Ni vet, så där som det tenderar att bli med dubbla kurser, projektledarskap och ideella engagemang. I alla fall, jag vill bara passa på att berätta om vad jag läser just nu.
Drottningens juvelsmycke av Carl Jonas Love Almqvist.
Jag vet inte om ni har läst den eller vilka preferenser ni har, och jag har aldrig läst något av Almqvist förut, men jag är fullständigt förtrollad. Det kan mycket väl bero på att jag älskar Maria Gripes Skugg-serie. De böckerna har nämligen otroligt många kopplingar till Drottningens juvelsmycke, nästan så att intertextualiseringen gränsar till parafras. Nästan varje sida hittar jag likheter i karaktärer, miljöer, handlingens utveckling, som jag känner igen från mina läsningar och omläsningar om Berta, Saga Carolin, Arild och Rosilda. Kanske är det därför jag finner den relativt lättläst.
Hur som helst, om ni känner för att läsa en roman om förväxlingar, skuggspel, intriger... plocka upp Drottningens juvelsmycke. Den konkurrerar mer än väl med den där pocketromanen du låter bli.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar Drottningens Juvelsmycke! Den är helt underbar, en av mina favoritböcker! (Älskar Skuggserien också :) )

    SvaraRadera
  2. Den var helt fantastisk - ett definitivt måste för min "att köpa när jag har råd"-lista. Tillsammans med ett gäng andra Almqvist-böcker som jag blev sugen på under seminariet, förstås. Och ja, Skugg-serien! Åh, jag blev så grymt sugen på att läsa om den, och så fick jag börja med Ringaren... istället xD Men den är underbar den också, så det får väl gå för den här gången :)

    SvaraRadera