torsdag 23 februari 2012

Man kan aldrig få för många böcker...

... bara för få bokhyllor.
Något, om det nu var solskenet, värmen, snödropparna i rabatten eller helt enkelt en känsla av att nu fick det minsann vara nog med grådasket. Jag har nämligen tagit itu med vad som inte kan kallas för mindre än en vårstädning. Gardinerna är nertagna för att tvättas och rena lakan finns i sängen, lammfällen har torktumlats - enda sättet att få den någorlunda fri från damm och annat. Och så har jag påbörjat projektet Dammtorka Bokhyllorna.
Jag har väl inte helt fel i mitt antagande om att jag inte är den enda bokmalen med bokhyllebrist. Dock är jag den enda jag känner till i min närmaste bekantskap som utkämpar denna kamp närmast dagligen. Det spelar liksom ingen roll hur jag arrangerar böckerna, de får ändå inte plats. Sålunda kommer det sig att det på samtliga av mina hyllor finns böcker som inte får plats, utan som får ligga ovanpå de stående, som på nåder.
I dag har jag åstadkommit vissa förbättringar, om än bara på en liten del av katastrofområdet. Denna lilla del består av min mangasamling, vilken uppgår till närmare 400 volymer. (För den som inte är bekant med formatet så är en manga i standardformat ungerfär som en pocketbok och cirka 200 sidor/16 mm bred.) Dessa har i tur och ordning plockats ner ur sina hyllor, dammats av och sedan ställts tillbaka enligt serie på rentorkade hyllor. För det där är ju något av ett problem med manga - de kommer i serier. Och om man nu har en serie på 23 volymer (Fruits Basket) så vill man ju gärna att alla delarna ska få stå på samma hylla. Det vore ju inget problem om man bara hade en serie, eller om alla serier var exakt lika långa, men så är det ju inte. Alltså är det ett väldigt pussel att få bitarna att passa, men nu för de till sist det. Visst ligger en tredjedel av volymerna fortfarande på nåder, men nu gör de det tillsammans med sina seriekompisar.
Nästa del i projektet är romanerna. Dessa står främst på hyllor som löper längs med väggen precis under taket, så det blir mycket att klättra på stegar för att lyfta och arrangera dem. Men tänk vad skönt när man är färdig och inte behöver göra det igen på ett tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar