måndag 13 februari 2012

Gamla böcker

En av de absolut roligaste sakerna med att läsa litteraturvetenskap, vare sig det är "på riktigt" eller diverse strökurser, är alla gamla böcker man stöter på. Inte bara gamla texter utan de fysiskt gamla föremålen.
Var i dag nere en snabbis på min gamla gymnasieskola för att låna Shakespeares MacBeth (som jag är medveten om att den stavas med litet b, men jag väljer att frånse det efter mac är ett gäliskt ord för son, MacBeth blir alltså Beths son). Där har de lite av varje på hyllorna och dessutom en väldigt rar bibliotekarie som ofta fått låna ut diverse konstigheter åt mig. Och visst, där stod MacBeth så prydligt i sin hylla - två olika versioner dessutom. En av dem - den jag lånade - från 1950 och tidigare tillhörande stadens flickskola, och den andra betydligt äldre, antagligen från sekelskiftet. Lukten av damm och papper~
Dessutom fick jag tag på Racines Fedra som också ska läsas ganska snart - även den i modell äldre. Bibliofilen i mig riktigt jublar.
Enda problemet nu är att läsa två tragedier, skriva färdigt barnboksuppgiften och gärna skriva på det egna, så att säga frivilliga, skrivandet. Hmm... Något av det kommer ju helt klart att få stå tillbaka till förmån för packning och livsuppehållande åtgärder.

Har du någon riktigt gammal bok hemma?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar