tisdag 14 februari 2012

Glad Valentin!

Så är kärleksdagen till ända. Alla älskande turturduvor kryper ihop under varandras vingar och pussas medan andra svär lite över konsumtionssamhället och kapitalisterna men för övrigt spenderar denna tisdagskväll precis som vilken annan som helst.
För egen del har jag jobbat i dag, i navet av kärlekskarusellen - blomsteraffären. Huj vad det går, kunder på alla håll: i affären, i telefonen, via internet, och alla på en gång. Röda rosor och rosa rosor, tulpaner, kort, choklad, hjärtan, kärlek, kärlek, kärlek. Och visst är det kommersiellt, det vi firar den här dagen. Men det är också roligt och fint, och med en gammal historia.
Bakgrunden till vårt moderna Alla Hjärtans Dag-firande är minst sagt brokigt. Martyrhelgon, fåglar som söker sina partners, våren i luften... Traditionen att skicka dikter, blommor eller konfekt till sin älskade uppstod redan på 1400-talet, så det är absolut inget nytt. Att hjälpa någon att uttrycka sina känslor, vare sig det är för någon man är tillsammans med, en vän, en livskamrat, en förälder eller ett barn - det är roligt och det värmer hjärtat.

Naturligtvis är det en lite melankolisk känsla också, åtminstone om man som jag står utan "Valentin". Ett smolk i bägaren, kan man kanske säga. Samtidigt är jag oerhört glad att ha min familj och mina underbara vänner. Därför vill jag poängtera att kärlek inte bara handlar om passionerad kärlek.
Ta hand om er själva, er familj, era vänner, er partner och alla ni älskar. Det är det som är det viktiga.


Amor vincit omnia, et nos cedamus amori.

Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar