tisdag 7 februari 2012

Charles Dickens födelsedag

Fick av en händelse reda på att det i dag är exakt två hundra år sedan som Charles Dickens föddes och det tycker jag är väl värt att uppmärksamma med en bloggpost.
Min allra första Dickens var, som det kanske varit för många andra, Oliver Twist. Jag fick en fin liten utgåva i julklapp av min mormor när jag var åtta eller nio år och den läste jag om inte omgående så åtminstone relativt snart. Något år senare läste jag den igen. Ytterligare en eller ett par läsningar har det blivit genom åren och den är fortfarande lika hemsk, men också skälvande och hjärtsnörpande vacker.
Lysande utsikter läste jag som trettonåring på engelska som en del av engelskaundervisningen i skolan, en läsning som väckte minnen av att ha hört historien förut. Jag är fortfarande inte helt säker, men jag tror att det fanns en barnprogramsversion av boken, vilken visades i Bolibompa någon gång i slutet på 90-talet.
Och så, förstås, En julsaga. Det här är väl en av Dickens mest kända berättelser, tack vare adaptioner till film, barnprogram, Mupparna, Kalle Anka och mycket mer. För egen del har jag nog sett den i tre olika filmversioner, läst den på svenska och engelska (även Kalle Anka-versionen) samt skrivit manus till och spelat i en pjäs baserad på novellen. Det är en fin sak och, om man inte har läst den, väl värd att läsa.

Har du läst något av Dickens?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar