onsdag 25 januari 2012

The Secret of Happy Ever After

Lucy Dillon är en författare som jag inte hade en aning om förrän jag såg fyra av hennes böcker uppradade intill varandra på Akademibokhandeln någon gång under julhandeln. Helt plötsligt var hon bara där och omslagen glittrade av snöflingor och ett löfte om mysig chicklit.
Det löftet håller också The Secret of Happy Ever After.
Jag tror att just den här boken är en perfekt ingång till Lucy Dillon för alla som älskar böcker och berättelser - tror, eftersom jag ännu inte läst något annat av henne. Böckerna är nämligen centrala i den här boken, nästan lika viktiga som karaktärerna vilkas relationer till böcker och läsning redogörs för både direkt och indirekt. Främst är det barn- och ungdomsböcker som figurerar bland titlarna, så säkert är det många som känner igen titlar från barndomen.
Förutom böckerna finns där förstås relationsproblemen, karriären, de ny bekantskaperna, de där elementen som väl är närmast essentiella för genren och som jag personligen kan bli lite trött på. Men här vinner Dillon mitt tycke, eftersom hon har två huvudkaraktärer. När deras respektive problem, vinster och förluster, varvas med varandra så blir det betydligt intressantare att läsa vidare.
Visst finns där svagheter, men för mig vägs dessa upp av den lilla bokhandeln som framstår som nästan magisk. Precis sådär som man vet att riktiga bokhandlar är.

Titel: The Secret of Happy Ever After
Författare: Lucy Dillon
Typ/genre: Chicklit, romantik
Första meningen: Michelle stood in the middle of her new shop, trying to think of a name for it (Nightingale? Home Sweet Home? Domestic Goddess?) whilst imagining the room filled with hand-sewn lavender bags and chunky beeswax candles, but, most of all, without the lingering aroma of smoked mackerel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar