lördag 28 januari 2012

Gott och blandat, med en nypa klassiker

Snacka om att jag hoppar mellan läsningar nu. Och ja, läsningar, inte böcker. Det blir så med litteraturvetenskapskurser. Å ena sidan har vi facklitteraturen, vilken jag inte ens tänker nämna vid titel eftersom det är torrt och tråkigt (om än, i sina goda stunder, lite fascinerande). Å andra sidan har vi bilderböcker, just nu Elsa Beskows Tomtebobarnen och Tove Janssons Vem ska trösta knyttet? Båda är böcker som aldrig direkt figurerade i min barndom och som jag inte har något direkt minne av att ha läst innan jag gick en kurs i barn- och ungdomslitteratur läsåret 10/11. Jag vet bara att jag inte tyckte om Vem ska trösta knyttet? innan dess. Jag gillade den inte.
Och sen var jag helt plötsligt tjugo år och läste den. Och älskade den. (Mycket tack vare en bok som heter Livsvandring i tre akter och som handlar om tre Jansson-böcker.)

Förutom dessa två, som jag ska skriva en mindre uppgift om, ska jag till måndag ha läst ett antal böcker ur Bibeln, de första sångerna ur Iliaden och Odyssén, flera dikter av Sapfo samt Konung Oidipus av Sofokles. Mmm... klassiker!
Och så har vi ju Rikitikitavi som fortfarande väntar på uppmärksamhet. Och Trummornas dån, som jag läser några kapitel i varje kväll. Ja, som sagt, det går lite knackigt med läsningen just nu. Men för den som undrar vad jag håller på med egentligen så kommer jag ju att fortsätta uppdatera listan över vad jag läser nu under året - en lista som för övrigt blivit uppdelad i två för att skilja rena romaner från noveller, pjäser och annat löst.

Ett litet lästips!
De tre musketörerna av Alexandre Dumas. Den är rolig, relativt lättläst och innehåller massor av fantastiska karaktärer, icke minst så klart musketörerna, men i huvudsak d'Artagnan. Vilken konstig prick alltså - dessutom med en synnerligen verklig förlaga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar