lördag 21 januari 2012

Frost

Jag hittade den här boken mest av en slump när jag skummade igenom hyllorna i bokhandeln hemma, egentligen utan större förväntningar. Det blir så när man bor i en liten stad. Den här tyckte jag lät lovande, ända fram tills jag läste rekommendationen längst ner i baksidestexten: "... ett givet val för alla som älskar Twilightsagan!"
Jag älskar inte Twilight. Anledningar finns, men dem ska vi inte ge oss in på här och nu. Vi kan nöja oss med att jag var väldigt nära att stoppa tillbaka Frost i bokhyllan och låta den stå där. Men, som nu ödet föll sig, så hade jag redan valt tre böcker att köpa och när man kan ta 4, betala för 3... Ja. Så den följde med till USA.

Frost är bättre än Twilight. Den är lite såsig, vissa saker känns fruktansvärt platta (som Graces otroligt frånvarande, världsfrånvända föräldrar), och porträtteringen av vissa karaktärer. Somliga detaljer, som synen på sex och sexualitet, känns skrämmande amerikansk och här finns verkligen vissa likheter med glittervampyrsagan. Men annat funkar bra, betydligt bättre. Varulvarna, såväl deras förvandling som hierarki, liv, egenskaper, är en av de absolut bästa varulvsversioner jag någonsin stött pa. Scenen mellan Sam och Grace i chokladaffären är helmysig och lägger sig som en varm filt runt mig.
Det här är en bok man kan läsa för gosets skull. Det finns ingen direkt spänningskurva att prata om, men det finns alltid något som drar en vidare, man kan inte riktigt släppa taget om den. Gillar man varulvar: go for it!

Titel: Frost
Författare: Maggie Stiefvater
Typ/genre: Drama, övernaturligt
Första meningen: Jag minns att jag låg i snön, en liten röd fläck av kallnande värme, omgiven av vargar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar