onsdag 7 december 2011

Valiant - Holly Black

Semestrar innebär ju ofta en massa läsning, åtminstone om man är en obotlig bokmal. Jag råkar vara det och då jag var på semester med min familj för en månad sedan råkade jag över en skön kompanjon. Min syster hade tagit den med sig och när hon hade läst färdigt den fick hon en av mina böcker och jag hennes.
Valiant av Holly Black är fantasy för ungdomar och ingår i en trilogi av modern faerie tales, men det är inte ljusa, snälla älvor vi pratar om. Således skulle jag hellre titulera Valiant som en dark fantasy, en genrebeteckning som bättre passar ihop med berättelsens ibland hårt socialrealistiska scener och älvornas natur.
Visst finns det sådant som hade kunnat göras bättre, i mitt tycke. Jag hade gärna läst mer om karaktärerna, kanske alldeles särskilt Ravus, och intrigen kunde ha varit starkare. Men faktum är att det är en alldeles förträfflig berättelse att svepas med och förlora sig i. En mer än läsvärd bok som jag tror att man kan bära med sig ganska länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar