torsdag 8 december 2011

Fridens oas och inspirationens källa


Spela gärna videoklippet (musiken) under tiden du läser det här inlägget.


Att hitta inspiration är inte alltid lätt, inte heller att behålla den och lyckas göra något av den. Många är dessutom de som säger att endast amatörer har råd att vänta på inspiration, "riktiga författare" måste arbeta ändå. Så är det säkert. Men jag tror ändå att alla har ett behov av, och ser till att skaffa sig, något som de både kan slappna av i och hitta ny kraft i.

För mig har detta något under flera år varit Skottland.

Inte bara landet i sig utan människorna där, deras historia, deras språk, kultur, traditioner, musik, danser - kort sagt allt. Jag tror inte det finns någon ände på hur mycket det finns att lära sig och det är till Skottland jag gång på gång återvänder för att förlora mig i säckpipsmusiken, minnet av en ceilidh eller känslan av att stå på Drumossie muir (numera mer känt som Culloden). Jag har haft förmånen att besöka Skottland två gånger de senaste 18 månaderna och jag kan knappt vänta på att få komma dit igen. I ett land som är så fullkomligt översvämmat av den blodigaste historia och de kusligaste legender, vidsträckta heder, höga berg och närmast bottenlösa sjöar - där hittar jag en fridens oas och inspirationens källa. Om än jag är långt därifrån kan jag återvända i tanken.


Vad finner du lugn och inspiration i?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar