tisdag 27 december 2011

Hur många böcker läser du på ett år?

För ett par år sedan snubblade jag över en undersökning på en hemsida någonstans där besökarna fick svara på frågan om hur många böcker de läste per år. Alternativet 5-10 böcker hade fått flest röster, men också 1-2 böcker hade många väljare. Mitt svarsalternativ, fler än 30, hade en knapp procent av rösterna.
Jag har inför 2012 avlagt ett nyårslöfte till mig själv, nämligen att skriva upp de böcker jag läser i en lista här på bloggen. Inte för att jag tror att någon annan än jag själv är intresserad av att veta det, utan för att jag är intresserad av att veta det. Nu hade jag ingen sådan här föresats inför 2011 men jag har, med hjälp av blogginlägg, mejlkonversationer, kurslitteraturlistor (för visst räknas den skönlitteratur man läser även om man gör det som skolarbete?) och något som väl kan kallas för minne, rekonstruerat min läsning under det senaste året. Resultatet är ett 60-tal böcker, och då är alltså inte facklitteratur eller seriealbum inräknade. Drygt en bok i veckan alltså, och inte alls så många omläsningar som jag trodde att det skulle vara. Jag känner mig behagligt nördig.

Hur många böcker läser du på ett år? Känns det bra, okej, eller för lite? Varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar