fredag 30 december 2011

Mina böcker 2011

Året närmar sig obönhörligt sitt slut och i likhet med diverse bokbloggar jag följer känner jag att det kan vara läge för en sammanfattning av läsåret 2011. En lista över vilka böcker jag har läst går att hitta här.
Den uppmärksamme listgranskaren kommer säkert att märka att jag har läst en hel del Tove Jansson och Diana Gabaldon, och har man inte läst något av de här två så tycker jag att man borde ta sig en funderare över vad det kan komma sig av. Bland Tove Janssons verk rekommenderar jag främst Pappan och havet, men även Kometjakten (eller Kometen kommer, som den också heter), och vad gäller Diana Gabaldon... Tja, man ska väl gärna börja i början, och då är det Främlingen som gäller (Outlander eller Cross Stitch på engelska).

Eli på den här eminenta bloggen har en närmast statistisk uppställning över sitt läsår och jag lånar helt fräckt delar av den, och gör vissa egna tillägg.

Totalt antal lästa böcker: 70 (som jag kan dra mig till minnes)

53 böcker av kvinnliga författare och 16 av manliga författare (1 bok av både en manlig och en kvinnlig författare)
25 "ungdomsböcker" och 0 ljudböcker
13 böcker lästa på engelska och 26 böcker lästa av svenska författare
Årets mest lästa författare: Tove Jansson, 10 böcker.
Årets höjdpunkter:


  • Tillsammans är man mindre ensam (Anna Gavalda)

  • Nattens berättare (Rafik Schami)

  • Flyg, ollonborre, flyg! (Christine Nöstlinger)

  • Regnbågen har bara åtta färger (Peter Pohl)

  • Water for Elephants (Sara Gruen).
Böcker jag inte läste: Eldens hemlighet (Henning Mankell) och Ung, bög och jävligt kär (Johannes Sandreyo). Den första på grund av berättarrösten, den andra på bokens oförmåga att engagera mig.
Årets pärla: Svårt, så svårt... Delad förstaplats mellan Nattens berättare och Extremely Loud & Incredibly Close. Den första är en underbart levandegjord magisk och färgstark saga, den andra en hjärtskärande berättelse om att söka och finna, om ord och inga ord, om det allra hemskaste och det allra härligaste.
De här böckerna tar jag med mig in i 2012: Rikitikitavi (Rikard Wolff) och Trummornas dån (Diana Gabaldon). Den senare läses om för att jag längre fram ska kunna läsa de böcker i serien jag ännu inte läst.

Gott nytt läsår allihop!

2 kommentarer:

  1. Vad kul att läsa din lista! Och tack för de fina orden :D
    Jag måste verkligen läsa Extremely loud... känner mig som den sista person som inte gjort det!

    SvaraRadera
  2. Tack själv, och varsågod :) Och äsch då, det är nog många som inte har läst den än, så du är knappast sist. Men den är verkligen att rekommendera, den står ut bland andra böcker främst genom hur den är designad. Det finns så många saker man kan göra med text i böcker, som man kanske inte tänker på xD

    SvaraRadera